Handelsvillkor
7days.se drivs och ägs av SD workwear AB, registrerat hos svenska handelskammaren med organisationsnummer 559221-6757, Pumpvägen 2, 243 41 Höör.
Du kan kontakta 7days på telefon: +46 40 6450428 eller mailadress: info@7days.se
Dessa försäljnings- och leveransvillkor gäller för köp av produkter på 7days.se för leverans i Sverige.
Beställning och betalning
De priser som visas vid tidpunkten för din beställning gäller för ditt köp. Priserna anges i svenska kronor (SEK) och inkluderar mervärdesskatt (moms).
Leveranskostnaden är 79 svenska kronor (SEK) och inkluderar mervärdesskatt för standardleverans.
7days.se är öppen dygnet runt och alltså kan du handla där nästan alltid. Det kan dock inträffa att vi tillfälligt stänger butiken för underhåll. Du kan enbart köpa produkter när butiken är öppen och tillgänglig.
Du väljer de produkter som du vill köpa och lägger dem i "varukorgen". Du kan ändra innehåll i varukorgen ända fram till beställningstillfället och du kan under tiden när som helst kontrollera innehållet i korgen samt vad produkterna kostar. Eventuella extra kostnader som exempelvis frakt och betalkortavgifter räknas inte ut förrän precis innan du ska betala. När du är klar att beställa klickar du på "Till varukorgen/kassan", därefter på "Till kassan" och där skriver du in namn, adress, mailadress, telefonnummer och väljer leveranssätt. Du kan ändra innehållet i varukorgen ända fram till att du ska bekräfta ditt köp. Då går din beställning vidare till SD workwear AB och kan inte längre ändras.
Du är skyldig att lämna korrekt adress för leverans av produkterna. Om den adress som du har lämnat inte kan bekräftas förbehåller 7days sig rätten att hålla inne leveransen och annullera beställningen.
Annullera beställningar
SD workwear AB kan annullera en beställning om det inte är möjligt att leverera den beställda produkten. Du kommer att meddelas om en sådan situation skulle uppstå samt att eventuell betalning eller reservation av betalningsmedel returneras/annulleras.
Kvittens av mottagning av beställning och beställningsbekräftelse
När du har beställt en produkt från oss får du en kvittens via mejl på att vi har tagit emot din beställning. Men det ingås inget bindande köpeavtal förrän du har tagit emot en beställningsbekräftelse/ett försäljningskvitto från oss.
30 dagars ångerrätt
När du handlar hos SD workwear AB har du 30 dagars ångerrätt där du kan meddela oss att du ångrar köpet och därefter returnera produkten till oss. Ångerrätten gäller från den dag du tar emot produkten. Om tidsfristen löper ut på lördag eller annan allmän helgdag (och julafton och nyårsafton) förlängs tidsfristen till därpå följande vardag. Du måste efter mottagandet hantera produkterna så att det går att fastställa vilka produkter det är samt vilka egenskaper och funktioner de har.
För att hävda ångerrätten ska du entydigt meddela oss detta inom 30 dagar efter att produkten mottagits. Om du vill ångra ditt köp ska du använda vårt standardformulär för ångerrätt som finns med i alla paket som du mottar från oss. Om du använder detta formulär behöver du inte informera oss på något annat sätt om att du ångrar köpet.
VIKTIGT
Vi förväntar oss att du skickar tillbaka produkterna snarast möjligt och du måste skicka dem inom 30 dagar efter att du har meddelat att du har ångrat dig.
Skadat eller saknat originalemballage kan leda till en värdeminskning av varan, så för att vara säker på att få hela din summa återbetalad rekommenderar vi att alla varor returneras i originalemballage.
När du skickar tillbaka produkterna ska du se till att de är ordentligt förpackade. Du bär nämligen själv ansvaret för paketet/produkterna tills vi får det/dem. Spara kvittens från transportören och eventuella spårningsnummer.
Obs: artiklar med tryck / broderi kan inte returneras.
Du måste själv betala fraktkostnaderna för retur om du ångrar köpet. Vi accepterar inga paket som skickas mot efterkrav eller liknande.
Dokumentation av ditt köp samt returformulär
Du måste bifoga en kopia av beställningsbekräftelsen eller annan dokumentation av ditt köp. Dessutom underlättas hanteringen om du bifogar ett ifyllt returformulär som finns med i paketet när du mottager produkterna.
Återbetalning
När vi tar emot produkten inspekterar vi den och därefter får du tillbaka det belopp som du har betalat till oss vid köpet. Beloppet överförs alltid med samma betalningsmetod som har använts vid köpet.
OBS!
Du kan förlora ditt köpbelopp, helt eller delvis. Det sker om produktens värde har minskat på grund av
- att du har använt produkten,
- den har skadats under tiden du har ansvarat för den,
- du har hanterat produkten på något sätt som inte var nödvändigt för att fastställa vilka produkter det är samt vilka egenskaper och funktioner de har,
- du inte har uppfyllt begränsningarna i ångerrätten avseende försegling, produkttyp mm.
Retur
Följ stegen nedan när du ska returnera din(a) produkt(er)
Steg 1: Fyll i returformuläret och packa in produkterna ordentligt.
OBS! Vid retur av skor får inte skokartongen användas som ytteremballage.
Steg 2: Skicka returformuläret tillsammans med produkten/produkterna som du ska returnera.
Reklamation – Om det skulle vara fel på en produkt
Ditt köp omfattas av konsumentköplagen. Det innebär att du antingen kan få en felaktig produkt reparerad, utbytt, återbetald eller en prisreduktion beroende på den faktiska situationen. Det krävs givetvis att reklamationen är berättigad och att felet inte har uppstått på grund av felaktig användning av produkten eller annan företeelse som orsakat skadan.
Du måste kontakta oss i "rimlig tid"
Du måste reklamera inom "rimlig tid" efter att du har upptäckt fel på produkten. Vi rekommenderar att du reklamerar snarast möjligt och senast inom två (2) månader efter att felet har upptäckts. Du kan reklamera genom att kontakta oss via mail till info@7days.se eller via telefon
För att vi ska kunna bedöma din reklamation kommer vi att be dig om följande:
1. Skicka oss en kort beskrivning av hur skadan eller defekten har uppstått. Observera dock att du ska kontakta vår kundtjänst så snart du upptäcker defekten.
2. Som dokumentation av defekten ska du skicka med 4-5 bilder tillsammans med beskrivningen. Defekten måste synas tydligt på minst en av bilderna. Dessutom ska du se till att dina bilder visar hela produkten, en bild framifrån och en bakifrån (om det gäller skor ska det finnas bild på sulan).
3. Skicka bilderna via mail till info@7days.se
4. Notera också vilket beställningsnummer produkten hade – eller skicka med en kopia på beställningsbekräftelse/kvittens
5. När vi har fått dina bilder behandlar vi din reklamation snarast möjligt.
Du ska skicka produkterna till:
SD workwear AB
Pumpvägen 2
243 41 Höör
(OBS! Vi kan inte ta emot paket som lämnas personligen på denna adress)
OBS! Vi accepterar inga paket som skickas mot efterkrav eller liknande.
Personuppgifter
För att kunna handla hos 7days.se måste du minst upplysa om:
- Namn
- Adress
- Mailadress
- Telefon-/mobilnummer
Ovanstående uppgifter sparas tillsammans med information om vilka produkter du har köpt i sju (7) år från utgången av det räkenskapsår informationen avser, se bokföringslagen (bokföringslag 1999:1078), och därefter raderas informationen.
Insamling av kunders personuppgifter på 7days.se sker inom ramen för gällande lagstiftning och EU:s allmänna dataskyddsförordning (GDPR).
7days.se samlar in uppgifter från användarna genom 4 källor.
- Genom cookies när du besöker våra webbplatser, t.ex. IP-adress, land, besökta sidor, kategorier och varumärken du tittat på, interaktion/klick och sökningar.
- Genom köp, t.ex. demografiska uppgifter, mejladress, betalningsinformation, varor, beställningssumma, rabattnivå, varumärken och frekvens. Även skickade transaktionsmejl, t.ex. bekräftelse om beställning, leverans eller återbetalning.
- Genom användarbeteende och engagemang i skickade meddelanden (mail, SMS, post eller telefon), t.ex. öppningsfrekvens, klickfrekvens och den tid du använt för att läsa mejl, sändardomän och typ av e-postklient
- Genom kreditprövning via ett bedömningsföretag som tredje part.
Ändamålet att samla in uppgifter betjänar olika områden:
- Skyldigheter. För att uppfylla våra skyldigheter mot dig som kund eller användare av vår service – som köp, fakturering och kundservice.
- Kundservice. För att kunna hantera kundservice via mail, chatt eller telefon. För att svara på frågor angående din beställning eller tidigare beställningar, korrigera fel och att vägleda kunden.
- Marknadsföring. För att visa inspiration, produkterbjudanden/-tjänster och personliga rekommendationer via webb, mail, SMS, post, telefon och via annonsering hos tredje parter.
- Kundupplevelse. För att förbättra kundernas upplevelse av att interagera med 7days, som att göra din upplevelse på 7days.se personlig, utveckla nya funktioner, tjänster och produkter. Detta omfattar också att administrera, skydda, driva och bibehålla våra webbplatser, att administrera och säkra system, att följa samlad statistik om användning och köp på webbplatsen och för att förbättra kunskapen om våra kunders preferenser.
- Bedrägeri och risk. För att förhindra bedrägeri och göra riskbedömning.
- Lagstiftning. För att följa gällande lagstiftning.
Period för lagring av uppgifter
Vi kommer att lagra dina personuppgifter så länge som det är nödvändigt för att uppfylla ändamålen som beskrivs i dessa villkor såvida inte en längre lagringstid krävs eller tillåts enligt lagen, av lagliga, skatte- eller tillsynsmässiga anledningar, eller för annat legitimt och lagligt affärsändamål.
Ändamål |
Period |
Marknadsföringsändamål för 7days.se |
Tre år efter din senaste aktivitet, t.ex. köp, engagemang i kommunikation eller besök på våra webbplatser. Om du har lämnat marknadsföringssamtycke (mail, SMS, telefon etc.) och så länge som vi har ditt samtycke. |
Beställningshistorik och förpliktelser för att fullfölja ordrar på 7days.se |
Sju år eller så länge som vi är skyldiga att göra det för att följa det gällande lagkravet. |
Kundservice för 7days.se |
Tre år eller så länge som vi är skyldiga att göra det för att följa det gällande lagkravet. |
Kundens upplevelse av 7days.se |
Tre år efter din senaste aktivitet, t.ex. köp, engagemang i kommunikation eller besök på våra webbplatser. Om du har lämnat marknadsföringssamtycke (mail, SMS, telefon etc.) och så länge som vi har ditt samtycke. |
Bedrägeri och riskbedömning för 7days.se |
Tre år eller så länge som vi är skyldiga att göra det för att följa det gällande lagkravet. |
Att följa lagen för 7days.se |
Så länge som vi är skyldiga att göra det för att följa det gällande lagkravet. |
Sökningar
När du besöker 7days.se samlar vi in uppgifter om alla besök på vår webbplats. Vi använder dessa uppgifter för att förbättra din användarupplevelse, utvärdera användningen av de enskilda delarna av 7days.se och för att stödja vår marknadsföring.
Sökningar kan utlösa ett service-mejl
7days.se samlar in ditt sökbeteende (t.ex. kategorier, märken, produkter du tittat på) för att förbättra kommunikationen om relevanta produkter och erbjudanden som skapas för dig. Ett exempel på denna insamling är de produkter du har lagt i varukorgen, men som du sedan har valt att inte fullfölja köpet av. Detta skulle kunna innebära att du får ett service-mail som påminner dig om de produkter du har kvar i din varukorg. Om du inte vill få mejl om oavslutade beställningar kan du avanmäla dig direkt via länken i slutet av mailen.
Analysverktyg
För att skapa en bättre upplevelse för dig använder vi olika analysverktyg som Google Analytics, som hjälper oss att samla in statistik om hur 7days.se används.
Informationen lämnas eller säljs inte till tredje part såvida detta inte sker i anslutning till någon omstrukturering eller hel eller delvis försäljning av verksamheten. Eventuellt utlämnande vid sådant tillfälle kommer att ske enligt vid tidpunkten gällande lagar för persondata.
Nyhetsbrev
När du anmäler dig samtycker du till att få mejl och SMS från 7days med inspiration, exklusiva erbjudanden och personliga rekommendationer. Meddelanden omfattar innehåll från SD workwear AB / 7days.se. Meddelandena skickas via vår tredjepartsprogramvara som uppfyller kraven på skydd i GDPR. Vi kommer att använda dina köp och sökuppgifter för att skräddarsy de erbjudanden vi skickar till dig. Du kan avanmäla dig när som helst.
De meddelanden som vi skickar via mail, SMS, telefon eller post är skräddarsydda för dig enligt dina uppgifter, dina vanor, ditt sökbeteende, ditt köpbeteende och ditt engagemang i de meddelanden vi har skickat till dig via mejl, SMS, post eller telefon.
För att förvissa oss om att mailen inte hamnar i din skräppost övervakar vi levererbarheten för de skickade meddelandena till den enskilda mottagaren. Vi använder en tredjepartsprogramvara för att följa upp och analysera levererbarheten.
För att inte längre få våra nyhetsbrev, klicka på länken längst ner i varje mail.
Cookies
När du använder 7days.se samtycker du till att vi använder cookies. En cookie är en liten datafil som vi placerar på din dator för att hålla reda på vad som händer när du besöker oss och för att känna igen datorn. En cookie är inget program och innehåller inte virus.
Google Ads
Google Ads är Googles sökmarknadsverktyg som vi använder för att förbättra våra webbannonser. När du till exempel söker efter ”7days” på Googles söktjänst ser du vår annons som tar dig till 7days.se webshop när du klickar på den. I det här exemplet kommer din webbläsare att installera cookieinformation som följer din webbläsare tills du tar bort webbläsarens cookiehistorik. Information som denna cookie använder kommer också att kopplas till Google Analytics-tjänsten vi använder för att spåra resultaten från olika marknadsförings-insatser. Om du väljer att köpa någon produkt via denna typ av sökordsökning, kommer det också lämna ett spår i Google Analytics.
Google Analytics
Google Analytics mäter och analyserar aktivitet på vår hemsida 7days.se, till exempel inköp, besökta sidor och beteendehistorik. Google Analytics arbetar med en cookie för att spåra användaraktivitet. Vi använder Google Analytics för att förbättra våra kunders upplevelser och mäta resultaten av marknadsföringsinsatser. Dessa inkluderar sökmarknadsföringskampanjer, e-postkampanjer och kampanjer som skapats för externa webbtjänster, till exempel Google Ads.
Klagomål
Om du vill framföra klagomål gällande ditt köp ska du vända dig till info@7days.se eller telefon. Om vi inte lyckas hitta en tillfredsställande lösning kan du, om kraven för detta är uppfyllda, framföra ditt klagomål till Allmänna reklamationsnämnden. Du kan även gå via Europakommissionens portal.
Gällande lag och jurisdiktion
Köp av produkter på 7days.se lyder under svensk lagstiftning. Alla tvister ska avgöras i svensk domstol.
Åtkomst till uppgifter och ändring, uppdatering och borttagande av uppgifter
Som kund har du rätt till tillgång till dina insamlade personuppgiftskategorier (artikel 15) och du har rätt att invända mot registrering enligt de relevanta bestämmelserna i EU:s allmänna dataskyddsförordning (GDPR). Efter rimlig begäran kommer vi att uppdatera, ändra eller ta bort personuppgifter som vi kontrollerar, med reservation för åtgärd som innebär lagbrott.
Vi kan avvisa begäran som är oskäligt återkommande, innebär oproportionellt stort tekniskt ingripande (t.ex. utvecklande av ett nytt system eller omfattande förändring av en befintlig process) eller påverkar andra personers personuppgifter. Alla frågor angående detta ska ställas till kundservice via mail info@7days.se
Den dataansvarige på 7days.se er SD workwear AB.